8,1

Melancolia

· 130min.

A (difícil) relação entre duas irmãs é posta à prova ao mesmo tempo que um misterioso novo planeta ameaça colidir contra a Terra.
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Sobre o filme

A (difícil) relação entre duas irmãs é posta à prova ao mesmo tempo que um misterioso novo planeta ameaça colidir contra a Terra.

Realização e elenco

Realização:
Lars von Trier

Prémios e nomeações

Áudio e legendas

Versão original com legendas em português
Áudio Inglês

Mais informação

Título original:
Melancholia
Nacionalidade:
Dinamarca
Estreia no cinema:
12-01-2011

Aparentemente, Lars von Trier filma o par amor/des-amor - ainda que a viagem na "limousine" por aquele caminho estreito, em que é preciso recuar para avançar, em que o recuar implica feridas, seja uma evidente metáfora da vida. Que anda sempre ligada à morte: vidamorte. Nem que seja sabendo-se que um planeta, um planeta chamado Melancholia, vai colidir com a terra. Que nenhum totem primitivo (os índios, depois de dançarem em redor do totem, sentiam-se imortais e assim partiam para a luta com os rosto-pálidos) é capaz de vencer. A música de Wagner, o prelúdio de "Tristão e Isolda", no princípio e no fim do filme dá o tom. No caminho de Bergman.

(Editado)
10

"A dark apocalyptic masterpiece. Nothing in “Melancholia” can match the dazzling momentum of its opening sequence, which has the visual splendor of expressionistic sci-fi and the refined look of a morbid fashion commercial. It’s also a handy guide to the ominous event that concludes the movie and haunts everything leading up to that point—namely, the end of the world. Revisiting the bleak tones of his last feature, “Antichrist” - which began with a similarly hyper-stylized prologue - Von Trier has constructed a mesmerizing elaboration on his favorite motifs, masterfully elevating them to an epic scale. "

Eric Kohn de Indiewire

10

"Lars Von Trier creates a mesmerizing, visually gorgeous and often-moving alloy of family drama. (...) With a considerably less visceral assault on our sensibilities (though Justine does use her riding crop on a horse over-vigorously), in no way makes this one of the tamer entries in his remarkable filmography. Rather, it’s a bold and wholly powerful restatement of first principles. "

Sukhdev Sandhu de Daily Telegraph

10

"An Infinitely Morbid Delight. On paper, Melancholia should be nothing more than an Armageddon meets Deep Impact-esque affair, full of near misses and romantic sub plots. A nearby planet is on course to collide with and destroy the Earth. But this being a Lars von Trier movie, a man who has previously explored topics including self-mutilation, it was never going to be an entirely straight forward movie that sees Bruce Willis save the day once again. "

Matt Holmes de What Culture

9

""Melancholia" offers perhaps the gentlest depiction of annihilation one could imagine from any director, much less the Danish provocateur. If "Antichrist" was the needle in the eye von Trier needed to shake a bout of pulverizing depression, then "Melancholia" serves as his unexpectedly lucid response, blending grand-scale Hollywood effects with intimate, femme-focused melodrama. Think "The Celebration" meets "Armageddon.""

Peter Debruge de Variety

9

"La atmósfera de la cinta recuerda la de Solaris, de Tarkovsy, y el aura que desprende la proximidad de Melancholia se refuerza lenta y sutilmente hasta sumergir al espectador en un simulacro de suspense hechizante. Como Justine, el público espera el previsible fin. Como Clara, teme el desenlace. Von Trier consigue con holgura su objetivo gracias a un toque de sentimentalismo en los últimos instantes. Una bella emoción que se diferencia del desenfreno sensacionalista de Armageddon y otras obras que abordan el mismo tema como Deep Impact. Melancholia no es, en absoluto, una superproducción como las anteriormente citadas. Como mucho, podemos compararla con Donnie Darko. La película de Richard Kelly tiene el mismo modo de abordar el fin del mundo a partir de la melancolía de un personaje, pero Lars von Trier añade un toque de clase y una profundidad autobiográfica que hacen de Melancholia el estandarte de un género que ahora tiene el listón bien alto."

Domenico La Porta de Cineuropa